ŠKOLSKI PREVENTIVNI PROGRAMI – školska godina 2024./2025
KAKO SE ODUPRIJETI NAGOVORU VRŠNJAKA?
U sklopu preventivnog programa naše škole, školska pedagoginja provela je krajem listopada radionicu s učenicima osmih razreda (8.a i 8.b) pod nazivom Kako se oduprijeti nagovoru vršnjaka?. Radionica se odvijala tijekom sata razrednika, s ciljem podizanja svijesti o pozitivnim i negativnim utjecajima vršnjaka te razvijanja vještina samopouzdanja i otpornosti kod učenika.
Kroz radionicu su učenici na kreativan način istraživali kako ostati vjerni sebi i donositi odgovorne odluke unatoč pritiscima. Izrađivali su plakate sa savjetima, afirmativnim porukama, rimovanim stihovima, inspirativnim citatima i logotipovima. Na taj su način prenijeli poruke podrške i ohrabrenja za suočavanje s izazovima vršnjačkog pritiska. Posebno se istaknula njihova angažiranost u oblikovanju poruka koje naglašavaju vrline poput asertivnosti i emocionalne inteligencije.
Ova radionica pružila je učenicima priliku da razvijaju kompetencije potrebne za odgovorno odlučivanje, suočavanje s izazovima te zdravo donošenje odluka, što je izuzetno važno za njihov osobni razvoj i buduće vršnjačke odnose.
Ova radionica pružila je učenicima priliku da razvijaju kompetencije potrebne za odgovorno odlučivanje, suočavanje s izazovima te zdravo donošenje odluka, što je izuzetno važno za njihov osobni razvoj i buduće vršnjačke odnose.
ŠKOLSKI PREVENTIVNI PROGRAMI – školska godina 2023./2024.
PREVENTIVNI PROGRAM DJEČJA PRAVA
Prava djece nemaju rok trajanja. Ona su univerzalna i svevremenska. Djeca su naša budućnost, no njihova budućnost počinje sada. Svaka generacija, prilika je za stvaranje temelja za novi, bolji svijet. Prilika koju ne smijemo propustiti. Prilika da stvorimo svijet dostojan djeteta.
Dječja prava su prava kojima se štite sve osobe mlađe od 18 godina. Označavaju ono što svako dijete treba imati ili smije učiniti. Svako dijete ima pravo na obrazovanje, zdravstvenu skrb, hranu, igru, zaštitu i još mnogo toga. Dječja prava svakom djetetu trebaju osigurati mogućnost da dosegne najviše što može. Sva su prava povezana i jednako važna. Osim što nam prava pripadaju jer smo se s njima rodili, jednako je važno da poštujemo i tuđa prava.
Kroz provedbu preventivnih programa učenici 2.a, 2.b i 2.c razreda sudjelovali su sa svojom učiteljicom u radionici pod nazivom Dječja prava. U uvodnom dijelu radionice naši drugaši su se prisjetili osnovnih prava koja im pripadaju kao djeci. Kroz prigodni animirani film podsjetili smo se i ostalih prava djeteta.
Sve smo to ponovili kroz adekvatne bojanke i zajednički rad.
Na kraju su ponosno pokazali svoje uratke i pozirali sa svojom pedagoginjom Ivonom Vučković. 😊
Školski preventivni programi imaju za cilj jačati i razvijati osobne i socijalne kompetencije djece i mladih kako bi živjeli kvalitetnim životom i naučili različite strategije kako se nositi i adekvatno odgovoriti na životne okolnosti u kojima se nalaze. Iako je naglasak na razvoju kompetencija djece i mladih, implementacija preventivnih programa te njihovi pozitivni rezultati nisu mogući bez uključivanja i stvaranja kvalitetne okoline u kojoj djeca i mladi odrastaju, što uključuje i sve odrasle koji dolaze s njima u doticaj – obitelj, odgojno-obrazovni djelatnici, prijatelji, lokalna zajednica te samo društvo.
Nositelji preventivnih programa šk.god.2023.-2024. u OŠ Središće su: stručna suradnica pedagoginja, stručna suradnica logopedinja, stručna suradnica psihologinja i učitelj hrvatskog jezika.
Za ovu šk. godinu provodit ćemo sljedeće programe:
NAZIV AKTIVNOSTI/PROGRAMA | OČEKIVANI ISHODI | NOSITELJI/ KORISNICI |
UČIMO UČITI | Učenik: osvještava da je suradničko učenje vrlo produktivan način učenjaprimjenjuje kreativne tehnike učenjaprimjenjuje tehnike učenja koje su u skladu s njegovim dominantnim stilom učenjaorganizira vrijeme za učenjepoboljšava navike učenja usvaja načine logičkog razmišljanja usvaja tehnike vođenja bilježaka | Pedagoginja 4.A, 4.B, 4.C, 5.A, 5.B, 6.A, 6.B, 7.A, 7.B, 8.A |
SIGURNOST U ŠKOLI | Učenik: izriče vlastiti stavprihvaća odgovornost za vlastite postupke osvještava važnost odgovornog ponašanja donosi ispravne odluke | Pedagoginja od 1. do 8. razreda |
ŠKOLA BEZ NEDOVOLJNIH OCJENA | Učenik: razvija kreativnost u učenjukoristi se različitim strategijama učenja, uzimajući u obzir dominantni stil učenja, vlastite sposobnosti i individualnostiprimjenjuje suvremene teorijske pristupe učenju prepoznaje važnost završetka započetog školovanja | Pedagoginja od 1. do 8. razreda |
PRAVILAN IZBOR | Učenik: vrednuje zdravlje kao životnu vrijednostdaje primjere zdravog načina životadonosi ispravne odlukepreuzima odgovornost za društveno neprihvatljiva ponašanjaprepoznaje rizične i zaštitne čimbenike ovisnosti izgrađuje pozitivnu sliku o sebi | Pedagoginja od 1. do 8. razreda |
SURADNJA RODITELJA I ŠKOLE | Roditelj: izdvaja obiteljske vrijednosti usvaja zdrave stilove života razvija komunikacijske i socijalne vještineorganizira kvalitetno provođenje slobodnog vremenarazvija sposobnosti učinkovitijeg odlučivanja i rješavanja konflikta jača odnose pojedinca s članovima obitelji i drugima u zajednici | Pedagoginja roditelji učenika od 1. do 8. razreda |
PRIHVAĆANJE RAZLIČITOSTI | Učenik: uvažava i prihvaća osobe s posebnim potrebamakomunicira s osobama s posebnim potrebamapomaže osobama s posebnim potrebama razvija empatiju | Pedagoginja od 1. do 8. razreda |
BUDIMO PRIJATELJI | Učenik: procjenjuje važnost vještine aktivnog slušanja i komunikacije s drugimavrednuje svoju vještinu aktivnog slušanja.predlaže rješenja za mirno rješavanje sukobarazvija vještine mirnog rješavanja sukoba i samokontrolerazvija komunikacijske vještine, empatiju i odgovorno ponašanjeprihvaća odgovornost za vlastite postupkedonosi ispravne odlukeodabire način na koji će se oduprijeti vršnjačkom nagovoruprocijeni važnost uspješnog odupiranja nagovoru vršnjaka daje primjer pravog prijateljstva | Pedagoginja od 1. do 8. razreda |
RADIONICE ZA UČENIKE RAZREDNE I PREDMETNE NASTAVE (Pouka djeci – Ne, ne idem!, Timski rad, Razumijevanje osjećaja – kako bi bilo kad…, Predrasude i stereotipi, Strah od usmenog odgovaranja, Donošenje ispravnih odluka, Kako se oduprijeti nagovoru vršnjaka, Suradnja i tolerancija, Moje sigurno mjesto, Pravilo donjeg rublja,Bonton, Mirno rješavanje sukoba, Pubertet, Promjene u pubertetu, Razumijevanje emocija-promjene raspoloženja, Sociometrija) | Učenik: analizira i kritički promišlja o dotičnoj temiuvažava ostale kao vrijedne članove društvarazmjenjuje informacijesurađuje dogovara se s ostalim učenicima | Pedagoginja od 1. do 8. razreda |
MALA ŠKOLA ŽIVOTNIH VJEŠTINA (2 radionice za učenike 1. razreda na temu Ružno pače, Čajanka s pedagoginjom 2 radionice za učenike 2. razreda na temu Dječja prava, Razumijevanje emocija) | Učenik: prepoznaje osjećaj vlastite vrijednosti i pozitivne slike o sebidaje primjer kako svladati ljutnju prepoznaje važnost prijateljstva i suradnje | Pedagoginja 1.A, 1.B, 1.C, 2.A, 2.B, 2.C |
NEMOJ MI SE RUGATI | Učenik: uspješno rješava probleme među učeničkih odnosa u radnoj sredini suočava se s teškim situacijama različitosti na osviješten i metodičan način razvija metodičko-profesionalno razmišljanje razvija spremnost prerađivanja jakih psihičkih opterećenja nastalih s učenicima neprihvatljivog ponašanja ili zbog problematičnog odnosa u suradnji razvija svojih osobnih i profesionalnih resursa i potencijala upoznaje učenika s: intelektualnim, moralnim i fizičkim osobinama | Pedagoginja od 1. do 8. razreda |
RAD S POTENCIJALNO DAROVITIM UČENICIMA robotika/maketarstvo i modelarstvo/mali znanstvenici | Učenik: razvija područje svoje darovitostianalizira vlastita postignućasurađuje s ostalim darovitim učenicimaistražuje i odabire nove pristupe u rješavanju zadatka kritički promišlja | Pedagoginja, Sanja Ivičić, Tina Copot, Ines Kresoja 2.A, 2.B, 2.C, 3.A, 3.B, 3.C, 4.A, 4.B |
TEHNIKE OPUŠTANJA – MINDFULNESS | Učenik: razumije što mu je „okidač“ za stres i kako ga što bolje otklonitirješava teške situacije na smiren način prakticira tehnike opuštanja i tehnike disanja u svakodnevnom životu | Pedagoginja 6.A, 6.B |
PROFESIONALNO USMJERAVANJE | Učenik: analizira individualne odgojno-obrazovne potrebeprepoznaje vlastite sposobnosti i motivacije odabire srednju školu u skladu s vlastitim željama i mogućnostima | Pedagoginja 7.A, 7.B, 8.A, 8.B i roditelji |
Kako smo obilježili Međunarodni dan tolerancije možete pogledati na poveznici.
ŠKOLSKI PREVENTIVNI PROGRAMI – školska godina 2022./2023.
Školski preventivni programi ostvaruju se redovito u sklopu redovne i izborne nastave, programa produženog boravka te u sklopu školskih projekata i obilježavanja javnih i kulturnih djelatnosti. Namijenjeni su svim učenicima od 1. do 8. razreda. Cilj preventivnih programa je jačanje zaštitnih čimbenika kod učenika kako bismo pravovremeno spriječili pojavu kratkoročnih ili dugoročnih posljedica koje nepovoljno utječu na fizičko, mentalno i emocionalno zdravlja naših najmlađih.
Dugoročni cilj školskih preventivnih programa je sigurna škola u kojoj razvijamo socijalnu, moralnu, emocionalnu i kognitivnu kompetenciju te stvaranje pozitivnog identiteta. Kratkoročni cilj je poticati miroljubivo i konstruktivno rješavanje sukoba, prevenirati agresivno ponašanje učenika. Na kraju nastavne godine, od iznimne je važnosti provesti evaluaciju koja ukazuje na korisnosti i učinkovitosti programa, a najvažnije je zadovoljstvo učenika učitelja i roditelja te smanjen broj incidenata, sukoba i drugih rizičnih ponašanja.
Kroz različite projekte, natjecanja, interaktivne radionice i čajanke s pedagoginjom učenici će jačati svoje samopouzdanje, samopoštovanje, razvijati pozitivnu sliku o sebi, razvijati životne, socijalne i komunikacijske vještine, kao i vještinu javnog nastupa. Nosioci školskih preventivnih programa su stručna suradnica pedagogija, stručna suradnica knjižničarka, stručna suradnica logopedinja i učitelji tjelesne i zdravstvene kulture. U nastavku možete vidjeti koje preventivne programe će stručna suradnica pedagoginja u suradnji s razrednicima, učiteljima i vanjskim suradnicima provoditi tijekom nastavne godine 2022./2023.
Recept prijateljstva u 4. a razredu
Stručna suradnica pedagoginja je s učenicima 4. A razreda realizirala preventivni program Osobine pravih prijatelja. Učenici su bili jako kreativni te su sastavljali svoje prve recepte prijateljstva. U sklopu interaktivne radionice učenici su promišljali i razgovarali o prijateljstvu, iznosili vlastite stavove te izmjenjivali iskustva. U završnoj aktivnosti učenici su zapisali osobine pravih prijatelja, stavili ih u lonac i dobro promiješali. Koliko litara ljubaznosti je potrebno, koliko točno kilograma pomaganja, koliko žličica dobrote i koliko tona čuvanja tajni su umiješali u svoj lonac, provjerite u receptima. Rado ih dijelimo s vama.
Ponosna pedagoginja
Tjaša Juraković Antolić, mag.paed.
KAD SE MALE RUKE SLOŽE SVE SE MOŽE!
Iako se u svakodnevnoj nastavi kao i tijekom pedagoških radionica, preventivnih programa te izvannastavnih aktivnosti učenike potiče na suradnju i međusobno pomaganje, učenici petih i šestih razreda prošli su tjedan imali priliku okušati se u dva zadatka koja je bilo nemoguće riješiti bez kvalitetne međusobne suradnje. Još jednom smo zajedno došli do zaključka i potvrdili svima nama poznatu izreku: Kad se male ruke slože, sve se može!
Na samom početku učenici su se podijelili u grupe, a njihov prvi zadatak je bio, verbalnom i neverbalnom komunikacijom, kvalitetno surađivati kako bi zajedničkim snagama složili piramidu od čaša i to uz pomoć gumice i konopa. Pritom je svaki učenik imao jednako važnu ulogu što znači da bez suradnje svih članova zadatak ne bi uspio.
Drugi zadatak, također našim učenicima vrlo zanimljiv i kreativan, bio je prikazati vlastitim tijelom i izrazima lica umjetnika ili nekoga od poznatih ličnosti iz svijeta umjetnosti. Učenici su unutar grupe trebali surađivati i dogovoriti se na koji način će pred razredom uprizoriti ono što se nalazi na slici. Ovom aktivnošću učenici su razvijali svoju kreativnost i maštovitost, a na kraju svi smo se lijepo zabavili, opustili i nasmijali.
Ponosna pedagoginja
Tjaša Juraković Antolić
TRGOVANJE LJUDIMA
Učenici sedmog i osmog razreda, u sklopu preventivnog programa, aktivno su sudjelovali u izlaganju pod nazivom Trgovanje ljudima – razumijevanje problematike i prevencija. Trgovanje ljudima često je tabu tema u suvremenom društvu, no tu problematiku ne smijemo i nećemo zanemarivati. Učenici su se kroz aktivno slušanje, pitanja i razgovor podsjetili i upoznali s rizičnim i zaštitnim čimbenicima te posljedicama koje se javljaju kod žrtvi trgovanja ljudima. Učenicima je posebno naglašeno da trgovanje ljudima predstavlja ozbiljan zločin i povredu osnovnih ljudskih prava koja vrlo nepovoljno utječe na fizičko i mentalno zdravlje.
Učenici su se posebice iznenadili činjenicom da žrtva može biti bilo tko iz našeg društva ili zajednice, zato je od iznimne važnosti da smo upoznati s tom problematikom. Na taj način moći ćemo lakše i brže prepoznati osobe koje su žrtve trgovanja ljudima. Na kraju izlaganja posebno je istaknuta ova misao: „U znanju je moć!“ Zašto baš ova misao? Tek kada imamo informaciju, odnosno znanje, možemo pravovremeno prepoznati zločin, reagirati, obavijestiti osobe od povjerenja, a time i nekome pomoći.
Zahvaljujemo gospođi Natali Novak Koštić koja je održala ovo zanimljivo izlaganje koje je ostavilo dubok dojam kod naših učenika.
Stručna suradnica pedagoginja
Tjaša Juraković Antolić
PREDSTAVA O GOSPOĐICI NEĆU
Tijekom proteklog mjeseca stručna suradnica pedagoginja svojim je učenicima održala preventivni program Čajanka s pedagoginjom. Uz čaj i čajne kolačiće pedagoginja je sa svojim učenicima razgovarala o slikovnici Gospođica Neću. Ne znamo zašto, no Gospođica Neću se jako dojmila našim učenicima. Toliko im se svidjela da su učenici zajedno sa svojim učiteljicama pripremili predstavu o toj „nestašnoj“ djevojčici. Složili smo se da smo svi mi
ponekad Gospođice i Gospodini Neću, no zajedno smo došli do zaključka da je upravo riječ hoću jedna od čarobnih riječi koja nam otvora mnoga „vrata“, pogotovo u nove i još neistražene izazove koje ćemo tek prihvatiti.
… a predstava je započela ovako…
Ispričat ću vam priču o jednoj djevojčici. Ona se zove Mina. Bila je to jedna sasvim obična djevojčica s jednom vrlo neobičnom navikom…
Snimatelj:
učenik 7.A razreda, Ivan Ninić
Tjaša Juraković Antolić, mag.paed.
Ponosna pedagoginja
PREVENCIJU VRŠNJAČKOG NASILJA OBILJEŽILI SMO RUŽIČASTO
Dan prevencije vršnjačkog nasilja, odnosno Dan ružičastih majica, obilježava se svake godine zadnju srijedu u veljači. S obzirom na to da su naši učenici tada bili na zimskom odmoru, a na prevenciju vršnjačkog nasilja stavljamo poseban naglasak, obilježili smo ga u srijedu, 9. ožujka 2022. godine.
Kroz pjesmu našeg zbora, ples svih učenika i djelatnika škole te posebnu poruku Mie Dimšić, u svijet smo poslali ružičastu poruku.
Što je to ružičasta poruka i što nam ona poručuje, pogledajte u videu koji smo Vam pripremili i sami zaključite.
Stručna suradnica pedagoginja
Tjaša Juraković Antolić, mag.paed.
ŠKOLSKI PREVENTIVNI PROGRAMI – školska godina 2021./2022.
Školski preventivni programi ostvaruju se redovito u sklopu redovne i izborne nastave, programa produženog boravka te u sklopu školskih projekata i obilježavanja javnih i kulturnih djelatnosti. Namijenjeni su svim učenicima naše Škole od 1. do 8. razreda. Cilj preventivnih programa je jačanje zaštitnih čimbenika kod učenika kako bismo pravovremeno spriječili pojavu kratkoročnih ili dugoročnih posljedica koje utječu na fizičko, mentalno i emocionalno zdravlja naših najmlađih.
Dugoročni cilj školskih preventivnih programa je sigurna škola u kojoj razvijamo socijalnu, moralnu, emocionalnu i kognitivnu kompetenciju, te stvaranje pozitivnog identiteta. Kratkoročni cilj je poticati miroljubivo i konstruktivno rješavanje sukoba, prevenirati agresivno ponašanje učenika. Na kraju nastavne godine, od iznimne je važnosti provesti evaluaciju koja ukazuje na korisnosti i učinkovitosti programa, a najvažnije je zadovoljstvo učenika učitelja i roditelja te smanjen broj incidenata.
Kroz različite projekte, natjecanja, interaktivne radionice, čajanke s pedagoginjom i odlaske u Alicinu zemlju čudesa učenici će jačati svoje samopouzdanje, samopoštovanje, razvijati pozitivnu sliku o sebi, životne, socijalne i komunikacijske vještine, kao i vještinu javnog nastupa. S obzirom na to da živimo u modernom, suvremenom svijetu koji si više ni ne može zamisliti bez interneta, tehnologije i društvenih mreža, ove nastavne godine poseban naglasak stavit ćemo na prevenciju elektroničkog nasilja.
U školskim preventivnim programima sudjeluju knjižničarka, razrednici, učitelji, školska liječnica i vanjski suradnici. Koje preventivne programe ćemo provoditi tijekom ove nastavne godine te koji su njihovi ciljevi i odgojno – obrazovni ishodi možete vidjeti u nastavku.
NAZIV PROJEKTA/ PROGRAMA | OČEKIVANI ISHODI | NOSITELJ/
KORISNICI |
UČIMO UČITI
|
Učenik:
· osvijesti da je suradničko učenje vrlo produktivan način učenja · primjenjuje kreativne tehnike učenja · primjenjuje tehnike učenja koje su u skladu s njegovim dominantnim stilom učenja · organizira vrijeme za učenje · poboljša navike učenja · usvojio načine logičkog razmišljanja · usvojio tehnike vođenja bilježaka |
stručna suradnica pedagoginja
učenici 4., 5. i 6. razreda |
ŠKOLA BEZ NEDOVOLJNIH OCJENA | Učenik:
· razvija kreativnost u učenju · koristi se različitim strategijama učenja, uzimajući u obzir dominantni stil učenja, vlastite sposobnosti i individualnosti · primjenjuje suvremene teorijske pristupe učenju · prepoznaje važnost završetka započetog školovanja |
stručna suradnica pedagoginja
učenici od 1. do 8. razreda |
PRAVILAN IZBOR
· živim zdravo |
Učenik:
· vrednuje zdravlje kao životnu vrijednost · daje primjere zdravog načina života · donosi ispravne odluke · preuzima odgovornost za društveno neprihvatljiva ponašanja · prepoznaje rizične i zaštitne čimbenike ovisnosti · izgrađuje pozitivnu sliku o sebi |
stručna suradnica pedagoginja
učenici od 1. do 8. razreda |
PRIHVAĆANJE RAZLIČITOSTI | Učenik:
· uvažava osobe s posebnim potrebama · komunicira s osobama s posebnim potrebama · pomaže osobama s posebnim potrebama · razvija empatiju |
stručna suradnica pedagoginja
učenici od 1. do 8. razreda |
BUDIMO PRIJATELJI
|
Učenik:
· procjenjuje važnost vještine aktivnog slušanja i komunikacije s drugima · vrednuje svoju vještinu aktivnog slušanja. · predlaže rješenja za mirno rješavanje sukoba · razvija vještine mirnog rješavanja sukoba i samokontrole · razvija komunikacijske vještine, empatiju i odgovorno ponašanje · prihvaća odgovornost za vlastite postupke · donosi ispravne odluke · odabire način na koji će se oduprijeti vršnjačkom nagovoru · procijeni važnost uspješnog odupiranja nagovoru vršnjaka · daje primjer pravog prijateljstva |
stručna suradnica pedagoginja
učenici od 4. do 8. razreda |
RADIONICE ZA UČENIKE RAZREDNE I PREDMETNE NASTAVE
· pravda/nepravda · razumijevanje emocija · bonton · strah od usmenog odgovaranja · sociometrija · pozitivna slika o sebi · predrasude i stereotipi · prevencija ovisnosti · sociometrija · pubertet i adolescencija |
Učenik:
· analizira i kritički promišlja o dotičnoj temi · uvažava ostale kao vrijedne članove društva · razmjenjuje informacije · surađuje · dogovara se s ostalim učenicima |
stručna suradnica pedagoginja
učenici od 1. do 8. razreda |
MALA ŠKOLA ŽIVOTNIH VJEŠTINA
· mirno rješavanje sukoba · daj da ti pomognem · cvijet ljubavi · to sam ja · u igri je važno sudjelovati · razvijanje socijalnih vještina |
Učenik:
· prepoznaje osjećaj vlastite vrijednosti i pozitivne slike o sebi · daje primjer kako svladati ljutnju · prepoznaje važnost prijateljstva i suradnje |
stručna suradnica pedagoginja
učenici od 1. do 8. razreda |
SIGURNOST U ŠKOLI
Pouka djeci |
Učenik:
· izriče vlastiti stav · prihvaća odgovornost za vlastite postupke
|
stručna suradnica pedagoginja
učenici od 1. do 3. razreda |
NEMOJ MI SE RUGATI | Učenik:
· uspješno rješava probleme međuučeničkih odnosa u radnoj sredini · suočava se s teškim situacijama različitosti na osviješten i metodičan način · razvija metodičko-profesionalno razmišljanje · razvija spremnost prerađivanja jakih psihičkih opterećenja nastalih s učenicima neprihvatljivog ponašanja ili zbog problematičnog odnosa u suradnji · razvija svojih osobnih i profesionalnih resursa i potencijala · upoznaje učenika s: intelektualnim, moralnim i fizičkim osobinama |
stručna suradnica pedagoginja
učenici od 1. do 8. razreda |
SURADNJA RODITELJA I ŠKOLE | Roditelj :
· izdvaja obiteljske vrijednosti · usvaja zdrave stilove života · razvija komunikacijske i socijalne vještine · organizira kvalitetno provođenje slobodnog vremena · razvija sposobnosti učinkovitijeg odlučivanja i rješavanja konflikta
|
stručna suradnica pedagoginja
roditelji učenika od 1. do 8. razreda |
MAH 1 – MOGU AKO HOĆU | Učenik:
· razvija osjećaj prihvaćanja policije kao pomagača čiji su poslovi u općem interesu zajednice i svakog pojedinca koji u njoj živi · upoznaje se s radom policijske postaje i ulogom policijskog službenika · osvijesti posljedice konzumiranja sredstava ovisnosti · donosi ispravne odluke · navodi primjere društveno prihvatljivog ponašanja |
Odjel za prevenciju PU Zagrebačka, roditelji i stručna suradnica pedagoginja
učenici 4. razreda |
MAH 2 – MOGU AKO HOĆU | CILJ PROGRAMA
Cilj programa je kroz izlaganje i interaktivnu radionicu od strane policijskog službenika roditeljima pojasniti i predočiti rad policije, predstaviti i pojasniti problem štetnosti zlouporabe opojnih droga, alkohola i drugih oblika rizičnih ponašanja. |
Odjel za prevenciju PU Zagrebačka, roditelji i stručna suradnica pedagoginja
roditelji učenika 6. razreda |
PIA – PREVENCIJA I ALTERNATIVA | CILJ PROGRAMA
Ciljevi programa su informiranje učenika o opasnostima zloupotrebe sredstava ovisnosti, pružanje pomoći učenicima u stvaranju pozitivnih stavova prema zajednici u kojoj žive, upućivanje učenika na pozitivne oblike provođenja slobodnog vremena (sportske aktivnosti) i upoznavanje učenika s potencijalnim opasnostima u kojima bi se mogli naći i koje posljedice time mogu nastati. Kod učenika se jačaju zaštitni čimbenici, a rizični se smanjuju. |
Odjel za prevenciju PU Zagrebačka, pedagoginja
učenici 6. razreda |
ZDRAVSTVENA ZAŠTITA UČENIKA | CILJ PROGRAMA
Cilj programa je podizanje razine zdravstvene zaštite učenika, poučavanje iz područja zdravstvenog odgoja, informiranje nastavnika i roditelja o zdravstvenoj i socijalnoj problematici učenika. Omogućiti svakom djetetu da za vrijeme školskog života stekne higijensku svijest kako bi u svakoj životnoj prilici znalo što je u interesu njegovog zdravlja te da tjelesnim razvojem postigne harmoničan razvoj tijela, otpornost i izdržljivost. |
Školska i adolescentna medicina rada – Tihana Marković, dr. med., stručna suradnica pedagoginja i razrednici.
učenici od 1. do 8. razreda |
PROFESIONALNO USMJERAVANJE | Učenik:
· analizira individualne odgojno -obrazovne potrebe · prepoznaje vlastite sposobnosti i motivacije · odabire srednju školu u skladu s vlastitim željama i mogućnostima |
stručna suradnica pedagoginja
učenici 8. razreda |
RAD S DAROVITIM UČENICIMA |
Učenik:
· razvija područje svoje darovitosti · analizira vlastita postignuća · surađuje s ostalim darovitim učenicima · istražuje i odabire nove pristupe u rješavanju zadatka kritički promišlja |
stručna suradnica pedagoginja
učenici 2. i 3. razreda |
PROGRAM ZA RAZVIJANJE SOCIJALNIH I KOMUNIKACIJSKIH VJEŠTINA | Učenik:
|
stručna suradnica knjižničarka, stručna suradnica pedagoginja
učenici od 1. do 8. razreda |
KAKO TIJEKOM EPIDEMIOLOŠKE SITUACIJE OČUVATI VLASTITO I DJETETOVO ZDRAVLJE
PEDAGOGINJA TJAŠA RAZMIŠLJA NAGLAS
Što je doba pandemije? – pitanje koje sve češće možemo čuti; gotovo svakodnevno. Je li to razdoblje koje nas rastužuje, koje nam uskraćuje mnoge povlastice i luksuz svakodnevnog života, koje iz nas izvlači sve one najgore i mračno? Ili je to razdoblje kada se možemo više posvetiti samima sebi, svojim i dječjim potrebama, aktivnostima za koje prije nismo imali vremena ili igri s djetetom koju smo im ponekad, nažalost, morali uskratiti zbog brzog tempa života. Odgovor na ovo pitanje svatko može i treba potražiti kod samoga sebe.
Doba pandemije je jedno „novo“ ili sada već „staro“ doba kod nas odraslih i naše djece. Uvijek iznova ista pitanja: Kome je teže? Kome je lakše? Tko je zadovoljniji? Jesu li to odrasli ili djeca? Nastava na daljinu, da ili ne? Koje su prednosti, koji su nedostaci?
Socijalizacija djece, trebamo li pratiti trendove ili više nego ikada trebamo poticati djecu na društvene igre, razgovor na školskim hodnicima, loptanje u parku i padove s ljuljačke? Mnogobrojna su pitanja vezana uz novonastalu situaciju, no nemamo jedinstveni odgovor. Ono što mi odrasli imamo su vlastito životno i profesionalno iskustvo, obiteljske situacije i mudrost koju smo stekli. A što naša djeca imaju? Sve to! Samo u manjem obujmu. No, oni imaju nas; roditelje, bake i djedove, učitelje, stručne suradnike u školama koji ćemo zajedno s njima tragati za odgovorima na sva ova pitanja.
Vaša djeca, a naši učenici, kao i mi sami, snašli su se u novonastaloj situaciji kako u privatnom tako i u profesionalnom životu. Kako ste se vi snašli i prilagodili na svom poslu, tako su se i vaša djeca snašla i prilagodila na svom „poslu“ zvanom škola. U proteklih nekoliko tjedana svi smo svjedoci nepovoljne epidemiološke situacije, izrečenih mjera samoizolacije i velikog broja učenika i djelatnika škole koji su bili i jesu pozitivni na „onaj Virus“ jer kako naši učenici kažu, nije mu vrijedno ni spomenuti ime. „Onaj Virus“ je razlog zbog kojeg smo trebali ostati kod kuće. Ograničavao nas je u svakodnevnim aktivnostima. Učenici nisu mogli ići na trening, u glazbenu školu, a kod kuće se baš i nisu bavili sportskim aktivnostima, osim igranjem igrica, ležanjem na krevetu, dopisivanjem putem društvenih mreža i sl. Sve to u velikoj mjeri utječe na fizičko i mentalno zdravlje.
Što vi kao roditelji, u suradnji sa školom, možete učiniti kako biste dijete dodatno potaknuli na važnost očuvanja fizičkog i mentalnog zdravlja donosimo u sljedećih nekoliko redaka.
Od iznimne je važnosti da zajedno i u dogovoru s djetetom organizirate njegov dan. Važno je da dogovorite vrijeme kada će dijete ići leći i kada će se buditi. Bez obzira sudjeluje li dijete u nastavi na daljinu ili je u školi, treba se pridržavati dogovorene jutarnje rutine (umivanje, pranje zubi, doručak, čaj, oblačenje i odlazak u školu ili se pripremiti za praćenje nastave na daljinu). Praćenje nastave na daljinu u pidžami, bez obavljene osobne jutarnje higijene se ne preporuča. Kada dijete nije razbuđeno, sito i primjereno odjeveno, ne može u potpunosti aktivno, motivirajuće i kreativno sudjelovati u nastavi (na daljinu) i suradnički učiti.
Kako tijekom samoizolacije učenici ne mogu odlaziti na treninge ili druge izvanškolske aktivnosti, važno ih je nekoliko puta tijekom tjedna potaknuti da u danu imaju fizičku aktivnost, pogotovo nakon nastave (na daljinu) koja zahtijeva njihovu kognitivnu pažnju i koncentraciju. Poželjno je da roditelji zajedno sa svojim djetetom osmisle fizičku aktivnost koja će ujedno biti vid zabave, utjecat će na produbljivanje odnosa s djetetom te na fizičko i mentalno zdravlje. Važno je da dijete i tijekom samoizolacije nastavlja sa svakodnevnim kućnim obvezama poput pospremanja vlastite sobe, igračaka, odjeće, pripremanja stola za objed i sl. Sve to dodatno doprinosi fizičkoj aktivnosti, ali i razvijanju odgovornosti i samopouzdanja.
S obzirom na to da je epidemiološka situacija utjecala na našu svakodnevicu, važno je podsjetiti se kako ona utječe i na naše emocionalno stanje i raspoloženja, kako kod odraslih tako i kod učenika. Tijekom samoizolacije i nastave na daljinu, kod sebe, ali i kod svoje djece moći ćete primijetiti promjene raspoloženja, nezadovoljstvo, razdraženost, povremenu ljutnju, stres, nesanicu, uznemirenost, smanjen osjećaj sigurnosti (pogotovo kod učenika nižih razreda), nemotiviranost za rad i nastavu na daljinu, a sve to dovodi do narušenog mentalnog zdravlja. Upravo zbog toga važno je da svom djetetu budete najveća moguća stabilna potpora i podrška jer i učenici se nalaze u situaciji koja im nije prirodna, na koju nisu naviknuti i često se ne znaju njome nositi. U interesu Škole kao odgojno-obrazovne ustanove, kao i u interesu roditelja jest da djeca razvijaju sve svoje potencijale, sposobnosti, vještine i interese.
Tijekom nastave u školi, a pogotovo tijekom nastave na daljinu, jedno od najčešćih pitanja roditelja, ali i učenika jest: Kako motivirati dijete na učenje? odnosno Kako da se motiviram i „natjeram“ na učenje? To je pitanje koje nas potiče na promišljanje, koje ima mnogo odgovora, uputa i smjernica.
Učenici:
- Radni prostor za učenje, ponavljanje i pisanje domaćih zadaća uvijek treba biti uredan i čist. Važno je da to bude mjesto namijenjeno za učenje. Nije poželjno učiti na podu, u krevetu, u dnevnom boravku uz upaljen televizor ili računalo. To će te ometati u radu.
- U danu si odredi vrijeme za učenje.
- Prije učenja poželjno je pojesti lagani obrok, poput voćke. Na taj način tvoja koncentracija bit će bolja, a ti ćeš biti produktivniji.
- Veće cjeline nastavnog sadržaja podijeli na manje.
- Pročitano objasni svojim riječima, poveži sa svakodnevnim situacijama i poznatim. Na taj način ćeš ponoviti i uvjeriti se učiš li razumijevanjem.
- Uvijek ući s razumijevanjem jer kada učiš napamet to je kratkoročno znanje, što znači da ćeš ga već za nekoliko dana zaboraviti. Kod učenja cilj ti treba biti da sadržaj razumiješ, da ga znaš objasniti svojim riječima i da je ono dugoročno. Na taj način, za sljedeći test ili usmeno vrednovanje, učit ćeš kraće.
- Važno je da ne učiš uz prozor jer to će te omesti u radu.
- Dok učiš, nemoj uz sebe imati grickalice ili čokoladu.
- Tijekom učenja pravi kratke stanke.
- Nakon naučenog, zamoli roditelje da te ispitaju.
- Koristi različite tehnike učenja o kojima smo razgovarali na satu razrednika kako bi pronašao tehniku koja tebi najbolje odgovara. Nemoj se voditi tehnikama koje koriste tvoji prijatelji. Svatko od vas je pojedinac za sebe, prema tome svatko ima i svoju tehniku učenja.
- Nakon što naučiš određenu cjelinu, temu ili ulomak (ono što si si zadao), nagradi se čokoladom ili nečim što te veseli.
- Kako bi ti bilo lakše, uči svakodnevno i ponavljaj. Nemoj učiti u zadnji čas!
- Dan prije usmene ili pismene provjere znanja ponovi nastavni sadržaj. Ujutro se ranije probudi i još jednom ponovi i utvrdi znanje. Na taj način trema će biti manja, a ti ćeš biti sigurniji u sebe.
Roditelji:
- Roditelji, pohvalite svoje dijete za svaki njegov napredak i uspjeh. Pohvala je najveći motivator. Nemojte pohvaljivati samo odlične ocjene, pohvalite i druge ocjene pogotovo ako vidite da je vaše dijete usprkos ocjeni uložilo mnogo truda, kreativnosti, motiviranosti, zalaganja.
- Imajte povjerenje u svoje dijete i njegove sposobnosti te mu budite najveća moguća podrška.
- Uvijek vjerujte da može postići dobre rezultate prema svojim sposobnostima. Nikada nemojte dijete uspoređivati s drugim djetetom. Izbjegavajte kritiziranje jer ono je vrlo nemotivirajuće za dijete.
- Pomozite mu da rezultate postiže u području njegova interesa.
- Vaša očekivanja od djeteta trebaju biti dovoljno visoka, ali i realna s obzirom na djetetove mogućnosti.
- Očekujte od djeteta ne samo obrazovno postignuće, nego i pristojno ponašanje.
Kao i kod svake druge bolesti, tako i kod virusa Covid-19 važno je da dijete što češće podsjećate i potičete na redovito održavanje osobne higijene, s naglaskom na pranje ruku sa sapunom i tekućom vodom, kihanje i kašljanje u lakat, pridržavanje socijalne distance od 1,5 metara, ne dijeljenje bočica s vodom ili pribora za jelo s prijateljima ili ukućanima. Od iznimne je važnosti da se redovito informiramo o provjerenim i vjerodostojnim (novim) mjerama opreza, odnosno preventivnim mjerama koje se odnose na nas same i na organiziranje odgojno-obrazovnog procesa. S obzirom na to da živimo u suvremenom i digitaliziranom svijetu u kojem su djeca izložena medijima, a time i raznolikim (ponekad lažnim) informacijama o epidemiji, važno je da, kroz razgovor, djetetu damo provjerene informacije sukladno dobi te da kod njega osvijestimo važnost održavanja osobne higijene i pridržavanja preventivnih mjera.
To možete učiniti na način da zajedno s djetetom odgovorite na sljedeća pitanja: Koja su poželjna ponašanja kojima uspješno mogu doprinijeti smanjivanju rizika i širenju zaraze? Koja su to ponašanja kojima mogu zaštiti sebe, ali i druge ljude? Koristi li mi to? Je li istinito? Kako to pomaže? Činim li time dobro sebi i drugima? (Hrvatska psihološka komora, 2020.)
Ako polazimo od vlastitog iskustva i mislima se vratimo u period osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja, možemo reći da škola ima važan aspekt u našem životu. Ne samo da nas usmjeri prema usvajanju novih znanja, razvijanju vještina i sposobnosti, već nam daje mogućnost socijalizacije, komunikacije, igre, a ponekad i sukoba s vršnjacima, a sve navedeno sastavni je dio odrastanja. Sve navedeno odlično je opisano u samo tri riječi – Škola za život. Škola je ta koja naše učenike, a Vašu djecu priprema za daljnje obrazovanje i jednoga dana za ulogu u društvenoj zajednici. Roditelji i Škola zajedno, no svatko na svoj način, sudjeluju u odgoju i obrazovanju djeteta. Upravo zbog toga, pogotovo tijekom nastave (na daljinu), važno je da odražavamo redovitu i kvalitetnu suradnju Škole i roditelja/skrbnika, odnosno kvalitetno partnerstvo.
Kao što smo već prethodno naveli, živimo u suvremenom i digitalnom svijetu u kojem su učenici izloženi raznolikim sadržajima na mrežnim stranicama, reklamama koje se samoinicijativno pojavljuju i raznolikim sadržajima na društvenim mrežama, a koje nisu uvijek u skladu s njihovom razvojnom dobi. Upravo zbog toga, tijekom ove nastavne godine, kao i prethodne u školi smo stavili naglasak na prevenciju elektroničkog nasilja (cyberbullying). Važno je da kao roditelji imate nadzor i kontrolu nad time koje internetske stranice vaše dijete pretražuje i u koje društvene mreže je uključeno te koliko vremena provodi ispred računala, mobitela, tableta i dr. Sve započinje razgovorom pa tako i prevencija. Razgovarajte s djetetom o poželjnim i dobrim stranama tehnologije, ali upoznajte ga i s rizičnim čimbenicima te posljedicama do kojih može doći. Naglasite mu što spada u poželjnu, prihvatljivu i kulturnu komunikaciju putem društvenih mreža te da nikada s nikim ne dijeli svoje privatne fotografije ili osobne podatke. Postoje osobe koje na društvenim mrežama i putem raznih aplikacija često budu hrabrije nego uživo i zbog toga koriste neprimjerni rječnik i društveno neprihvatljivo ponašanje. Drugim riječima, kada osoba nije ispred nas, nego je ispred nas ekran, osobe budu hrabrije te pri tome ne razmišljaju o posljedicama i tuđim emocijama. Upravo zbog toga, naša zajednička uloga i misija je da o tome razgovaramo s djecom te ih upoznamo sa svim pozitivnim i negativnim stranama digitalizacije. No, trebamo se podsjetiti kako je upravo digitalizacija naša svakodnevica i zato ju ne možemo izbjegavati niti isključiti, no možemo djecu pripremiti i sigurno ih uvesti u moderni, digitalni svijet.
Možda jesmo, a možda i nismo odgovorili na sva postavljena pitanja s početka teksta. Sigurna sam da postoji još mnoga koja možda nismo izrekli naglas i nismo dobili odgovore. No, na kraju dana, prije nego što idemo na počinak, važno je da u ovim, usudim se reći, izazovnim vremenima budemo podrška jedni drugima, a pogotovo našoj djeci i to u svim segmentima njihovog odrastanja i obrazovanja.
Stručna suradnica pedagoginja koja je razmišljala naglas.
Tjaša Juraković Antolić, mag.paed.
ŠKOLSKI PREVENTIVNI PROGRAMI – nastavna godina 2020./2021.
Školski preventivni programi ostvaruju se kontinuirano i redovito u sklopu redovne i izborne nastave te produženog boravka. S preventivnim programima kod učenika jačamo zaštitne čimbenike, dok se rizični čimbenici smanjuju. Razni projekti, programi i aktivnosti koje provodimo u sklopu prevencije odnose se na razvijanje životnih i socijalnih vještina te sprječavanje i suzbijanje neprihvatljivih oblika ponašanja. Kod učenika je od iznimne važnosti razvijati navedene vještine kako bi jednoga dana postali samostalne odrasle osobe koje imaju čvrste stavove te donose vlastite i ispravne odluke. U školskim preventivnim programima sudjeluju razrednici, učitelji, školska liječnica i vanjski suradnici. Koje preventivne programe ćemo provoditi tijekom nastavne godine 2020./2021. i koji su njihovi ishodi pogledajte u nastavku.
Preventivni programi_TABLICA
Projekt Me, myself and I (Ja i sva moja lica)
Učenici 3. b razreda sudjelovali su u posljednjim aktivnostima vezanim uz E – Twinning projekt o mentalnom zdravlju kojega su provodile stručna suradnica pedagoginja Tjaša Juraković i razrednica Dora Grejza.
Posljednja radionica obuhvatila je teme iz područja brige o sebi i svom mentalnom zdravlju te kako je ono povezano s utjecajem na svijet oko sebe.
U prvoj aktivnosti pojedini učenici su dobili bombone, a pojedini nisu. Tada smo razgovarali o tome kako su se osjećali oni koji nisu dobili bombone te jesu li učenici koji su dobili suosjećali s njima. Zapitali smo se zašto nam je važno biti suosjećajan. Na sveukupno oduševljenje, bomboni su došli i do učenika koji ih na početku nisu dobili.
Razgovarali smo i promišljali o pojedinim stresnim događajima koji nas brinu te koje su dobre, a koje loše reakcije na njih. Zaključili smo da je važno raditi na sebi i na dobrim reakcijama.
Kratki video prikaz o ljudskoj ljubaznosti podsjetio nas je na to koliko je važno pomagati drugima te da se dobro uvijek dobrim vraća.
Na kraju smo se podijelili u skupine i zamislili da smo se ukrcali na vlak za bolji svijet te napisali važne poruke o tome kako možemo ovaj svijet učiniti ljepšim mjestom.
Učenici su ovim projektom naučili mnogo o njihovom mentalnom zdravlju te koliko je bitno brinuti se o njemu. Posebno nam je to bilo važno u ovoj školskoj godini koju je obilježila svjetska pandemija i potresi te svoj neizvjesnosti i nepovoljnim utjecajima kojima su učenici bili izloženi. Nakon ovog projekta naši će učenici ponijeti sa sobom znanje o tome kako se nositi s brojnim nedaćama koje su pred njima. Ta spoznaja nas posebno veseli i čini ponosnima.
Stručna suradnica – pedagoginja Tjaša Juraković i razrednica Dora Grejza
PREDAVANJE ZA UČENIKE NA TEMU: PUBERTET… ILI KAKO GA PREŽIVJETI…
Stručna suradnica pedagoginja Tjaša Juraković i profesorica biologije Katarina Peterlin održale su učenicima od 5. do 8. razreda predavanje na temu: Pubertet… ili kako ga preživjeti.
Cilj ovog predavanja bio je upoznati učenike s terminom pubertet ili pubertas što znači muževnost ili spolna zrelost. Također, cilj je bio kod učenika osvijestiti fizičke, biološke i psihičke promjene do kojih dolazi u tom periodu. U sklopu predavanja, pedagoginja i profesorica biologije naglasak su stavile na razmjenu iskustva, dijalog, razgovor i odgovorile učenicima na eventualna pitanja.
S obzirom na to da je adolescencija ili mladenaštvo razdoblje „bura i oluja“ popraćeno nizom promjena na tijelu adolescenata i brzim promjenama raspoloženja (konflikti, sukobi s okolinom, ispitivanje granica, buntovništvo i istraživanje svijeta), u sklopu predavanja, s učenicima smo analizirali i razgovarali o karakteristikama puberteta i kako se s njima nositi. Također, naglasili smo važnost kvalitetnog odnosa s roditeljima i okolinom te razvijanje i ostvarivanje međusobnog povjerenja. Profesorica biologije naglasak je stavila na biološke promjene do kojih dolazi kod dječaka i djevojčica u pubertetu, dok je pedagoginja s učenicima razgovarala o psihičkim i emocionalnim promjenama i nepoznanicama s kojima se svakodnevno suočavaju.
U sklopu predavanja učenice su upoznate s time da će se od 22. ožujka 2021. godine u ženskim toaletima nalaziti košarice s higijenskim ulošcima. Na taj način još jednom ćemo staviti naglasak kako pojava mjesečnice nije tabu tema, nego je nešto prirodno i normalno u životu svake djevojke.
Stručna suradnica pedagoginja Tjaša Juraković
Profesorica Biologije Katarina Peterlin
Projekt: Me, myself and I
Stručna suradnica pedagoginja Tjaša Juraković i učiteljica Dora Grejza su s učenicima 3. B razreda u sklopu projekta Me, myself and I provele interaktivnu radionicu. Tema radionice bila je U redu je biti različit. U radionicu je implementiran dio karakterističan za Montessori pedagogiju, a to je igra tišine.
Na početku su učenici pogledali kratki film o dječaku koji se po mnogo čemu razlikuje od svojih vršnjaka, ali je u nekim drugim dijelovima svog života zapravo sličan vršnjacima. Taj dječak ima osjećaje, taj dječak ide u školu, ima obitelj i prijatelje baš kao i njegovi vršnjaci.
Kratki film uputio nas je prema zanimljivoj indijanskoj legendi o nastanku duge. Svaka boja u dugi je različita, ali one tek zajedno mogu stvoriti dugu.
Priča o dugi poslužila je za sljedeću aktivnost, a to je duga sličnosti i različitosti učenika i njihovih parova koje su odabrali. Učenici su kreativnim načinom prikazali nekoliko sličnosti koje dijele sa svojim prijateljem partnerom i nekoliko razlika. Učenici su prezentirali svoje sličnosti i razlike te time jačali svoju kompetenciju javnog nastupa.
Na samom kraju radionice, igrom tišine koja je specifična za Montessori pedagogiju, nastao je likovni uradak. Učenici su slobodnim odabirom svoje jedinstvene boje doprinijeli zajedničkom nastanku likovnog rada. Zaključili smo da ovaj rad ne bi bio takav da nismo svi imali različite boje i da nismo svi mi zapravo različiti.
Povezujući priču o dječaku, priču o nastanku duge te prisjećajući se naših duga sličnosti i različitosti, igrom tišine došli smo do one glavne i završne misli radionice: naše različitosti su naše bogatstvo i zajedno možemo činiti divna i jedinstvena djela. Odlukom razreda, zajednički likovni rad je nazvan Galaksija 3. B razreda.
DJECA DJECI
PROJEKT: ME, MYSELF AND I – POGLED U SEBE – TKO SAM JA?
Tko sam ja? Ja sam živo biće, ja sam kćer, ja sam unuka, ja sam učenica OŠ Središće, ja sam balerina i buduća glazbenica. Tako smo započeli našu prvu aktivnost u sklopu projekta Me, myself and I. Učiteljica Dora Grejza i stručna suradnica pedagoginja Tjaša Juraković potaknule su učenike 3.b razreda da osvijeste svoje trenutne emocije i da probaju opisati kako se danas osjećaju. Učenici su imali mogućnost odabrati listić koji najbolje opisuje njih i njihove osjećaje u tom trenutku. Neki su osvijestili kako se osjećaju sretno jer su u školi, neki kako su pospani, drugi uzbuđeni, a treći da se osjećaju ljutito kada dobiju lošiju ocjenu.
Cilj ove radionice bio je potaknuti učenike na analizu i kritičko promišljanje o tome tko su zapravo oni sami, uzimajući u obzir sve svoje vrline i mane. Učenici su tijekom radionice promišljali o tome jesu li „posebni“, po čemu su „posebni“ i po čemu su slični ili različiti od ostalih prijatelja u razredu.
U sljedećoj aktivnosti, kroz vođenu priču o čarobnoj, tajanstvenoj kutijici, saznali su da su svi oni „posebni“, naravno, svatko na svoj način. Što je to bilo u čarobnoj, tajanstvenoj kutiji koja im je otkrila da su „posebni“ i zašto je upravo Vaše dijete „posebno“ i što ga čini „posebnim“, saznat ćete uskoro. Pitajte dijete i ono će to rado podijeliti s Vama.
Projekt Generacija NOW – odabrana i OŠ Središće
Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRM) u suradnji s Hrvatskim Telekomom, uz podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja, provodi Internet of Things (IoT) projekt pod nazivom Generacija NOW.
Između 75 odabranih ustanova izborno povjerenstvo je odabralo i Osnovnu školu Središće za sudjelovanje u programu Generacija NOW 2020./2021. u kategoriji osnovna škola 5. do 8. razred.
Ustanovama uključenim u projekt donirat će se Internet of Things (IoT) oprema, besplatan pristup internetu te financijska donacija za potrebe projekta.
Generacija NOW je projekt koji Institut provodi u suradnji s Hrvatskim Telekomom. Cilj projekta je povezati postojeća i nova znanja pri korištenju Internet of Things tehnologije, razvijati kreativnost, inovativnost i stvoriti priliku da djeca realiziraju IoT projekte od koncepta do gotovog modela te međusobno uče jedni od drugih i stječu samopouzdanje korištenjem modernih tehnologija.
eTwinning projekt Me, myself and I (Ja i sva moja lica)
Učenici 3. b razrednog odjela, zajedno s pedagoginjom Tjašom Juraković i učiteljicom Dorom Grejza, ove školske godine sudjeluju u međunarodnom eTwinning projektu Me, myself and I (Ja i sva moja lica).
Projekt je usmjeren na mentalno zdravlje učenika. U sklopu projekta, na Satu razrednika, učenici su kroz kreativnu i interaktivnu radionicu osvijestili i verbalizirali svoje emocije. S obzirom da je poštivanje vlastitog tijela i emocija od iznimne važnosti, učenici su u latice cvijeta upisali svoje dosadašnje uspjehe, vrline, vještine koje su usavršili te izazove koje su uspješno prevladali. Nakon toga su sve povezali sa samopoštovanjem koji je iznimno važan dio mentalnog zdravlja. Na kraju radionice, učenici su sami sebi napisali motivacijske poruke koje će ih ohrabriti i motivirati te im dati “vjetar u leđa” i to u onim “teškim” trenucima. Svi učenici su aktivno sudjelovali, analizirali i kritički promišljali o samopoštovanju i mentalnom zdravlju. Bravo mi! Jedva čekamo sljedeću radionicu.
MI SMO ODGOVORNI, A VI?
U OŠ Središće djelujemo vodeći se motom “Stavi pravu stvar na pravo mjesto.”
S obzirom da se onečišćenje ne odražava samo na prirodu i okoliš u kojem živimo, nego i na ljude, ravnateljica, učitelji i stručna suradnica pedagoginja kroz raznolike aktivnosti i razgovor s učenicima svakodnevno potiču održivi razvoj.
U našoj školi težimo smanjiti potrošnju i nastajanje otpada, naglašavamo važnost pravilnog odlaganja te provodimo prevenciju i smanjivanje količine istog. Kako bismo kod naših učenika razvijali odgovorno postupanje otpadom od najranije dobi, u učionice smo stavili spremnike za odvajanje papira i plastike. Zašto? Jer mi smo odgovorni, a vi?
Ovim putem zahvaljujemo roditeljima naše učenice 2.A razreda koji su nam omogućili i postavili antibakterijski poklopac ručke na vratima koji uništava 99,9% bakterija koristeći tehnologiju srebrnih iona kako bi se osiguralo da je ručka čista na dodir. Veliko vam hvala!
Mentalno zdravlje djece
Poštovani roditelji,
pozivamo vas da pogledate prilog o važnosti mentalnog zdravlja djece, koje je iznimno važno, pogotovo u ovim specifičnim vremenima.
Podsjetimo se, mentalno zdravlje sastavni je dio općeg zdravlja svake osobe i jednako je važno kao i fizičko zdravlje. Kada su mentalno i fizičko zdravlje u skladu, osoba može razvijati i ostvarivati svoje potencijale te se nositi sa svakodnevnim životnim i stresnim situacijama.
Stručna suradnica pedagoginja Tjaša Juraković, učiteljica razredne nastave Dora Grejza i učenici 3.B razreda su kroz preventivni program naglasili važnost mentalnog zdravlja, što ono za njih predstavlja, što oni čine za svoje mentalno zdravlje te kako roditelji ili skrbnici učenika mogu u ovim „nezavidnim“ vremenima pridonijeti istom.
Za više informacija o važnosti mentalnog zdravlja, pozivamo vas da pogledate prilog na temu Mentalno zdravlje djece.
OBAVIJEST ZA RODITELJE I UČENIKE 7.A,7.B I 8.A RAZREDA – “ŠKOLA BEZ OVISNOSTI – GRAD BEZ OVISNOSTI”
Poštovani roditelji, dragi učenici,
u sklopu obilježavanja Međunarodnog mjeseca borbe protiv ovisnosti (15.11. – 15.12.2020.), učenici 7.A, 7.B i 8.A razreda rado su se zajedno sa stručnom suradnicom pedagoginjom odazvali nagradnom natječaju „ ŠKOLA BEZ OVISNOSTI – GRAD BEZ OVISNOSTI“ kojeg provodi Služba za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti Nastavnog zavoda za javno zdravstvo „Dr. Andrije Štampar“.
Cilj je natječaja da mladi na jedan zanimljiv i kreativan način kroz likovne i literarne radove progovore o problemima ovisnosti i kako ih prevenirati. Namjera natječaja je potaknuti mlade da razmišljaju o ovisnosti kao problemu koji uključuje, ali i nadilazi samo konzumiranje droga.
Svi dospjeli radovi će od 9.12.2020. godine biti objavljeni na službenoj stranici Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Dr. Andrije Štampar u rubrici „ŠKOLA BEZ OVISNOSTI – GRAD BEZ OVISNOSTI“. www.stampar.hr
Učenici, roditelji, skrbnici, učitelji, prijatelji i svi posjetitelji navedene stranice moći će glasati za objavljene radove.
Glasanje će početi 9.12.2020. godine u 8:00 sati, a završit će 15.12.2020. godine u 00:00 sati. Imena nagrađenih učenika i razreda bit će objavljena 17.12.2020. godine, kao i objašnjenja o načinu realizacije nagrada.
Velika pohvala našim učenicima na trudu, zalaganju i kreativnosti koju su pokazali tijekom izrade plakata i slogana.
Preventivni program: Zemlja pleše – moje sigurno mjesto
Valja reći kako se trenutno nalazimo u vremenu kada nas je zadesila nepovoljna epidemiološka situacija, ali i potres, što osobito pogađa učenike. Obilježja takve krize kod većine učenika, kao i odraslih, izazivaju stres, nelagodu, strah, paniku, a kod nekih i traumu. Kako bi učenicima dodatno pomogli da se oslobode straha, razrednici i stručna suradnica pedagoginja odmah su nakon povratka sa zimskog odmora učenika proveli preventivni program pod nazivom Zemlja pleše – moje sigurno mjesto. U ovom preventivnom programu sudjelovali su svi učenici OŠ Središće.
Cilj programa je s učenicima ponoviti postupak evakuacije u slučaju pojave potresa, kod učenika osvijestiti osjećaje koji se javljaju tijekom i nakon potresa te im objasniti pojavu potresa, u skladu s njihovim uzrastom. Kroz interaktivnu pedagošku radionicu učenicima smo objasnili kako potres ne možemo predvidjeti i, u skladu s time, naglasili im važnost adekvatne pripreme. Nadalje, cilj programa je potaknuti učenike na kritičko promišljanje o svom sigurnom mjestu, kako ono izgleda, koje je boje, tko se nalazi na njihovom sigurnom mjestu, kojeg je oblika i na kraju, ono što im je bilo najizazovnije, kojeg je ono okusa.
Ovim putem želimo pohvaliti učenike na njihovoj aktivnosti, kreativnosti, maštovitosti, ali i hrabrosti da razgovaraju, izmjenjuju iskustva i analiziraju upravo ono što u njima izaziva osjećaj straha i nelagode. Naglasili smo kako je važno da o tome razgovaraju, osobito sa svojom obiteljima, učiteljima, pedagoginjom…
Na kraju radionice svaki učenik razredne nastave dobio je Diplomu za hrabrost koja će ga svaki puta podsjetiti na njegove hrabre postupke dok Zemlja pleše.
U nastavku vam objavljujemo video kako biste i vi roditelji mogli sa svojom djecom razgovarati o adekvatnim postupcima tijekom i nakon Zemljinog plesa.
STOP PETARDAMA!
Bliže nam se božićni i novogodišnji blagdani, a time i povećana upotreba pirotehničkih sredstava. Stručna suradnica pedagoginja i razrednici ovaj tjedan su poseban naglasak stavili na preventivnu i operativnu akciju Mir i dobro koja se provodi u suradnji s Policijskom upravom.
U sklopu akcije sve učenike naše škole smo podsjetili na opasnosti koje donose petarde i svjetleće rakete, jer upravo njihova primjena čest je uzročnik požara, fizičkih ozljeda kod odraslih, mladih i djece, kao i oštećenje privatne i javne imovine.
Roditelje naših učenika ljubazno molimo:
- budite uzor djeci
- ne poklanjajte im petarde
- razgovarajte s njima o mogućim posljedicama upotrebe pirotehnike
- upozorite ih da pirotehnička sredstava ne koriste sami i bez nadzora roditelja
Posebno apeliramo da se pirotehnika ne koristi u blizini škola, bolnica i sličnih ustanova, da pirotehnička sredstva ne bacaju prema skupinama ljudi i da se ne koriste u blizini životinja.
ELEKTRONIČKO NASILJE
U sklopu preventivnog programa Prevencija elektroničkog nasilja, učenici 7.B razreda OŠ Središće zajedno su s pedagoginjom proveli kreativnu i interaktivnu pedagošku radionicu. Aktivnosti radionice, kao i stavove i mišljenja učenika, popratila je i kamera Hrvatske radiotelevizije.
Živimo u modernom svijetu koji više ne možemo zamisliti bez suvremene tehnologije i digitalnih alata. U tom je svijetu elektroničko nasilje (eng. cyberbullying) sve češća pojava koja može rezultirati neželjenim posljedicama.
Učenici su u sklopu pedagoške radionice analizirali i kritički promišljali o učestalosti elektroničkog nasilja, rizičnim i zaštitnim čimbenicima, prevenciji te o kratkoročnim i dugoročnim posljedicama koje se najčešće odnose na fizičko, emocionalno i/ili psihičko zdravlje osobe.
Velika pohvala našim učenicima koji su hrabro iznijeli svoja iskustva, stavove i promišljanja o elektroničkom nasilju te poslali u svijet važnu poruku. Kakva su iskustva i promišljanja učenici iznijeli te koju su poruku poslali svima nama, pogledajte u prilogu.
“ŠKOLA BEZ OVISNOSTI – GRAD BEZ OVISNOSTI”
Poštovani roditelji, dragi učenici,
u sklopu obilježavanja Međunarodnog mjeseca borbe protiv ovisnosti (15.11. – 15.12.2020.), učenici 7.A, 7.B i 8.A razreda rado su se zajedno sa stručnom suradnicom pedagoginjom odazvali nagradnom natječaju „ ŠKOLA BEZ OVISNOSTI – GRAD BEZ OVISNOSTI“ kojeg provodi Služba za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti Nastavnog zavoda za javno zdravstvo „Dr. Andrije Štampar“.
Cilj je natječaja da mladi na jedan zanimljiv i kreativan način kroz likovne i literarne radove progovore o problemima ovisnosti i kako ih prevenirati. Namjera natječaja je potaknuti mlade da razmišljaju o ovisnosti kao problemu koji uključuje, ali i nadilazi samo konzumiranje droga.
Svi dospjeli radovi će od 9.12.2020. godine biti objavljeni na službenoj stranici Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Dr. Andrije Štampar u rubrici „ŠKOLA BEZ OVISNOSTI – GRAD BEZ OVISNOSTI“. www.stampar.hr
Učenici, roditelji, skrbnici, učitelji, prijatelji i svi posjetitelji navedene stranice moći će glasati za objavljene radove.
Glasanje će početi 9.12.2020. godine u 8:00 sati, a završit će 15.12.2020. godine u 00:00 sati. Imena nagrađenih učenika i razreda bit će objavljena 17.12.2020. godine, kao i objašnjenja o načinu realizacije nagrada.
Velika pohvala našim učenicima na trudu, zalaganju i kreativnosti koju su pokazali tijekom izrade plakata i slogana.
Uređenje okoliša škole
Djelatnici škole vrijedno su radili kako bi nam okoliš školice bio uredan i čist. Na ovaj način dajemo primjer učenicima kako ostvariti očekivanja međupredmetne teme Održivi razvoj.
Atmosferu pogledajte na fotografijama.
ŠKOLSKI PREVENTIVNI PROGRAMI – nastavna godina 2019./2020.
Školski preventivni programi ostvaruju se kontinuirano i redovito u sklopu redovne i izborne nastave te produženog boravka. S preventivnim programima kod učenika jačamo zaštitne čimbenike, dok se rizični čimbenici smanjuju. Razni projekti, programi i aktivnosti koje provodimo u sklopu prevencije odnose se na razvijanje životnih i socijalnih vještina te sprječavanje i suzbijanje neprihvatljivih oblika ponašanja. Kod učenika je od iznimne važnosti razvijati navedene vještine kako bi jednoga dana postali samostalne odrasle osobe koje imaju čvrste stavove te donose vlastite i ispravne odluke
Preventivni programi od 1. do 6. razreda – TABLICA
Rezultati provedenih istraživanja o zadovoljstvu nastavom na daljinu
Tijekom nastave na daljinu privremena ravnateljica OŠ Središće provela je dva istraživanja o zadovoljstvu nastavom na daljinu.
U travnju 2020. godine u istraživanju su sudjelovali učitelji, učenici te roditelji Škole. U svibnju su u istraživanju sudjelovali učenici i roditelji 5.a i 6.a.
Rezultati istraživanja objavljeni su u prilogu.
ANALIZA ANKETNIH UPITNIKA I MJERE UNAPREĐENJA – travanj 2020.
ANALIZA ANKETNIH UPITNIKA I MJERE UNAPREĐENJA 2 svibanj 2020.
SIGURNOST I ZAŠTITA NA INTERNETU
S obzirom na novonastalu situaciju, odnosno specifičnu zdravstvenu situaciju u kojoj se svi nalazimo, često radimo i učimo putem računala te surfamo internetom. Važno je da naučimo, ponovimo i podsjetimo se nekoliko važnih činjenica kako bi tijekom surfanja internetom bili sigurni i zaštićeni.
Uživajte u filmiću!
VERBALNA I NEVERBALNA KOMUNIKACIJA
Budući da se svakodnevno susrećemo verbalnom i neverbalnom komunikacijom pripremila sam vam edukativni video u kojem možemo vidjeti i čuti što je verbalna, a što je neverbalna komunikacija te zašto je važno da neverbalna komunikacija prati verbalnu.
Uživajte u filmiću.
AKTIVNO SLUŠANJE
Aktivno slušanje je sposobnost, odnosno vještina koju razvijamo i usavršavamo tijekom godina. Aktivno slušati znači da slušamo svog sugovornika vrlo pažljivo i usredotočeno. To znači da pozorno pratimo verbalnu, ali i neverbalnu komunikaciju. Valja podsjetiti kako aktivnim slušanjem, sugovorniku dajemo najveći kompliment.
Uživajte u filmiću i testirajte svoje aktivno slušanje. Sretno!