Budi pametan, kreći se održivo ovogodišnji je projekt učenika osmih razreda i učenika koji pohađaju izvannastavnu aktivnost Građanski odgoj. Također, navedeni učenici sudjeluju na projektu za darovite učenike STEM grad pod vodstvom mentora: Nera Batina, Božena Ukić i Bosiljko Đerek.

Na izvannastavnoj aktivnosti Građanski odgoj i obrazovanje učenici su raspravljali o aktualnim problemima u gradu Zagrebu. Tema gužve uzrokovane prometom i kao posljedicu sve veću zagađenost zraka u Zagrebu, činila se kao logičan nastavak pametnih rješenja koje su učenici osmislili u svrhu projekta Kućni ljubimac nije igračka. Nakon odabira problema, učenici su pristupili detaljnom prikupljanju informacija.  

Vozači često stoje u kolonama, kasne na posao te na kraju satima nepotrebno provedu u automobilu. Ispušni plinovi iz automobila zagađuju zrak i ugrožavaju zdravlje ljudi, a Zagreb se često nalazi na listi najzagađenijih gradova svijeta. Održivi promet podrazumijeva smanjenje primjene osobnih automobila i  povećanje korištenja drugih načina prijevoza kao što su javni prijevoz, bicikl ili pješačenje. Korištenje bicikla i pješačenje važno je za naše zdravlje i važno za razvoj ekoloških i održivih gradova.

Učenici su istražili glavne probleme, a to su: 

  • zagađenje okoliša (zagađenje zraka, tla, svjetlosno onečišćenje, onečišćenje bukom)  
  • gužve u prometu  
  • stariji vozni park –stari tramvaji i autobusi  
  • tramvajski prijevoz koji nije odvojen od automobilskog prijevoza  
  • neadekvatna prometna povezanost  
  • prljavi javni prijevoz  
  • slabije korištenje održivih prijevoznih sredstava 
  • nepovezane, oštećene i nesigurne biciklističke staze. 

Istraživanjem problema  zaključiti su da je smanjenje opterećenosti prometnica, smanjenje nezgoda i zagađenja veliki  izazov grada Zagreba.  Nakon što su utvrdili najvažnije probleme nametnulo se  pitanje mogućih rješenja. Ovaj dio projekta je vrlo  zanimljiv, ali i zahtjevan. Glavna pitanja koja su nam pomogla da osmislimo rješenja su: 

  • Postoji li javna politika ili strategija za rješavanje problema? 
  • Kako je ovaj problem riješen u ostalim gradovima Hrvatske i Europe? 

Najbolje rješenje 

Do odabira najboljeg rješenja došli su metodom oluja ideja te raspravom.  Rješenja koja učenici  predlažu su sljedeća: 

  • povećanje pješačkih zona i ograničenja broja automobila
  • odvajanje javnog prometa od
  • poticaji za korištenje održivih oblika prometa

Nakon što su se usuglasili oko najboljeg rješenja, učenici su istraživali kako će rješenja provesti u djelo, stoga su osmislili plan djelovanja pomoću kojeg će ukazati na problem i pokušati predstaviti rješenja. 

Plan djelovanja obuhvaća sljedeće aktivnosti: 

  • odabir naziva projekta 
  • izrada loga, brošure, dokumentacijske mape, portfelja 
  • upoznavanje učenika, učitelja i roditelja naše škole s  projektom 
  • organiziranje biciklijade na Dan planeta Zemlje 
  • suradnja s udrugama koje promiču održivi razvoj 
  • izrada aplikacije za poticanje kretanja i izrada pametnog semafora 
  • predstavljanje projekta predstavnicima vlasti, medijima, udrugama koje promiču održivi razvoj 

Predstavljanje projekta 

Projekt je predstavljen  učenicima, učiteljima, ravnateljici te stručnoj službi. Projekt smo predstavili udruzi Odraz, lokalnoj vlasti i lokalnoj zajednici. 

Projekt planiramo predstaviti i na javnoj raspravi koju ćemo organizirati u svibnju.