Budi pametan, kreći se održivo ovogodišnji je projekt učenika osmih razreda i učenika koji pohađaju izvannastavnu aktivnost Građanski odgoj. Također, navedeni učenici sudjeluju na projektu za darovite učenike STEM grad pod vodstvom mentora: Nera Batina, Božena Ukić i Bosiljko Đerek.
Na izvannastavnoj aktivnosti Građanski odgoj i obrazovanje učenici su raspravljali o aktualnim problemima u gradu Zagrebu. Tema gužve uzrokovane prometom i kao posljedicu sve veću zagađenost zraka u Zagrebu, činila se kao logičan nastavak pametnih rješenja koje su učenici osmislili u svrhu projekta Kućni ljubimac nije igračka. Nakon odabira problema, učenici su pristupili detaljnom prikupljanju informacija.
Vozači često stoje u kolonama, kasne na posao te na kraju satima nepotrebno provedu u automobilu. Ispušni plinovi iz automobila zagađuju zrak i ugrožavaju zdravlje ljudi, a Zagreb se često nalazi na listi najzagađenijih gradova svijeta. Održivi promet podrazumijeva smanjenje primjene osobnih automobila i povećanje korištenja drugih načina prijevoza kao što su javni prijevoz, bicikl ili pješačenje. Korištenje bicikla i pješačenje važno je za naše zdravlje i važno za razvoj ekoloških i održivih gradova.
Učenici su istražili glavne probleme, a to su:
- zagađenje okoliša (zagađenje zraka, tla, svjetlosno onečišćenje, onečišćenje bukom)
- gužve u prometu
- stariji vozni park –stari tramvaji i autobusi
- tramvajski prijevoz koji nije odvojen od automobilskog prijevoza
- neadekvatna prometna povezanost
- prljavi javni prijevoz
- slabije korištenje održivih prijevoznih sredstava
- nepovezane, oštećene i nesigurne biciklističke staze.
Istraživanjem problema zaključiti su da je smanjenje opterećenosti prometnica, smanjenje nezgoda i zagađenja veliki izazov grada Zagreba. Nakon što su utvrdili najvažnije probleme nametnulo se pitanje mogućih rješenja. Ovaj dio projekta je vrlo zanimljiv, ali i zahtjevan. Glavna pitanja koja su nam pomogla da osmislimo rješenja su:
- Postoji li javna politika ili strategija za rješavanje problema?
- Kako je ovaj problem riješen u ostalim gradovima Hrvatske i Europe?
Najbolje rješenje
Do odabira najboljeg rješenja došli su metodom oluja ideja te raspravom. Rješenja koja učenici predlažu su sljedeća:
- povećanje pješačkih zona i ograničenja broja automobila
- odvajanje javnog prometa od
- poticaji za korištenje održivih oblika prometa
Nakon što su se usuglasili oko najboljeg rješenja, učenici su istraživali kako će rješenja provesti u djelo, stoga su osmislili plan djelovanja pomoću kojeg će ukazati na problem i pokušati predstaviti rješenja.
Plan djelovanja obuhvaća sljedeće aktivnosti:
- odabir naziva projekta
- izrada loga, brošure, dokumentacijske mape, portfelja
- upoznavanje učenika, učitelja i roditelja naše škole s projektom
- organiziranje biciklijade na Dan planeta Zemlje
- suradnja s udrugama koje promiču održivi razvoj
- izrada aplikacije za poticanje kretanja i izrada pametnog semafora
- predstavljanje projekta predstavnicima vlasti, medijima, udrugama koje promiču održivi razvoj
Predstavljanje projekta
Projekt je predstavljen učenicima, učiteljima, ravnateljici te stručnoj službi. Projekt smo predstavili udruzi Odraz, lokalnoj vlasti i lokalnoj zajednici.
Projekt planiramo predstaviti i na javnoj raspravi koju ćemo organizirati u svibnju.