ŠTO JE TO ŠKOLSKA PSIHOLOGIJA I ČIME SE BAVI ŠKOLSKI PSIHOLOG

Piše školska psihologinja Berislava Silić Matasić, prof.

Školska psihologija je psihologijska disciplina kojoj je cilj istraživanje brojnih psiholoških problema škole i školovanja. Ukratko, ona je psihološka disciplina koja koristi saznanja i metode iz ostalih disciplina psihologije u kontekstu škole i školovanja.
Psiholog koji radi u školi obavlja posao stručnog suradnika. Stručni suradnik psiholog mora baratati znanjima i vještinama s područja motivacije, savjetovanja, psihologije učenja i poučavanja, kliničke psihologije i slično.
Težište rada i najčešći korisnici školskog psihologa su učenici. Rad s učiteljima, nastavnicima i roditeljima također je uobičajen, ali on se ponajprije odvija u funkciji njihova osposobljavanja za bolje razumijevanje učenikovih potreba i ponašanja te djelotvorniji rad s njima.
Školski psiholog u neposrednom radu s učenicima prepoznaje individualne potrebe učenika te, u skladu s time, provodi individualna i grupna savjetovanja. On obavlja psihološku procjenu učenikovih mogućnosti, osobito kao član Povjerenstva za procjenu psihofizičke spremnosti za polazak djeteta u osnovnu školu, ali i kasnije tijekom školovanja (npr. u slučaju školskog neuspjeha ili procjene darovitosti). Školski psiholog također dijagnosticira specifične poteškoće u učenju (neučinkovite ili neprimjerene strategije učenja, probleme s pažnjom i koncentracijom, planiranje vremena, motivaciju, ispitnu anksioznost i sl.) i pomaže učenicima u postizanju boljeg školskog uspjeha, ali isto tako prepoznaje i darovite učenike i razvija programe za poticanje njihovih sposobnosti. On prepoznaje poteškoće u ponašanju i vršnjačkim odnosima, emocionalne i/ili obiteljske poteškoće i pomaže učenicima da ih prevladaju.
Školski psiholog također razvija i putem radionica provodi programe prevencije nepoželjnih oblika ponašanja (npr. međuvršnjačkog nasilja), programe za jačanje samopouzdanja, samopoštovanja, sigurnosti, razvijanje kreativnosti, učenje socijalnih vještina, itd. Ti programi namijenjeni su svim učenicima u školi, a osobito učenicima rizičnih skupina.
U radu s učiteljima i nastavnicima, školski psiholog ne radi savjetovališni rad, kao s učenicima i roditeljima, nego se oblik suradnje naziva konzultativnim radom. Zadaća psihologa je pomagati u prepoznavanju razvojnih i individualnih potreba učenika, podučavati učitelje i nastavnike razumijevanju tih potreba i kako reagirati u skladu s njima, te poticati toleranciju na različitost među učenicima. On pomaže nastavnicima identificirati teškoće u razrednoj klimi, uspješnosti i načinu rada, pomaže im razviti strategije za rješavanje tih teškoća, te promovira različite metode rada koje potiču kreativnost i sudjelovanje nastavnika i učenika zajedno (timski rad, projektna nastava i sl.). Školski psiholog promovira i različite suvremene metode praćenja i provjere znanja učenika.
U svom radu školski psiholog usko surađuje sa stručnom službom škole, nadležnom školskom liječnicom, ustanovama koje se bave zaštitom mentalnog zdravlja i pravima djece, Zavodom za socijalni rad, Policijskom upravom te različitim udrugama koje se bave djecom, mladima i obiteljima.
https://mentalnozdravlje.zagreb.hr/
https://zivjetizdravo.eu/category/mentalno-zdravlje/
https://dpp.hr/korisni_tekstovi/
https://www.centar-lukaritz.hr/kutak-za-roditelje/
https://www.centar-lukaritz.hr/citajte-nas/
https://poliklinika-djeca.hr/

RODITELJI

Odgoj je proces koji je učinkovitiji ako roditelji i učitelji kao dvije osnovne snage i modeli djeluju skladno.
Školski psiholog pomaže roditeljima prepoznati i razumjeti razvojne i individualne potrebe učenika i reagirati u skladu s njima. Na taj način pomaže im poticati razvoj djetetovih potencijala.
Suradnja roditelja i školskog psihologa odvija se kroz:
• individualna savjetovanja
• edukativna predavanja i radionice na roditeljskim sastancima
• suradnja s roditeljima na projektima
Individualna savjetovanja mogu inicirati roditelji, školski psiholog, drugi stručni suradnici, razrednik ili drugi učitelji, vanjska institucija ili školska liječnica.
Edukativna predavanja za roditelje školski psiholog planira s ciljem da roditelji bolje razumiju specifičnosti pojedinih razvojnih faza te pomaže roditeljima da razviju potrebne vještine (komunikacijske i druge) kako bi bili bolja podrška svojoj djeci.
Suradnja s roditeljima na različitim akcijama i projektima je mjesto razvoja i škole i roditeljstva. Škola je jaka onoliko koliko je jaka suradnja roditelja i škole. U suvremenom svijetu je škola postala ono „selo“ iz poslovice da je za odgojiti dijete potrebno cijelo selo. Djeca u školi borave dugo, često puno duže negoli sa svojim prezaposlenim roditeljima. Stoga pozivanje roditelja u suradnju omogućavamo roditeljima da više participiraju životu svog djeteta. Roditelji su, osim što su pozvani da participiraju u akcijama i projektima koje osmišljava Škola, također u situaciji da predlože ono što smatraju da je školi njihove djece potrebno.
Osnovna škola Središće od samog osnutka razvija snažnu obostranu suradnju s roditeljima. Takav entuzijazam, međusobno uvažavanje i računanje na međusobnu podršku je vrlo motivirajuće.

ŠKOLSKI PSIHOLOG I RAD S DAROVITIM UČENICIMA

• Školski psiholog organizira i privodi identifikaciju potencijalno darovitih učenika.
• Pomaže u razvijanju programa u skladu s njihovim specifičnim potrebama.
• Psiholog također i osmišljava i vodi aktivnosti za darovite.
• Senzibilizira nastavnike na potrebe ove populacije
• Pruža podršku roditeljima darovite djece.
Populacija darovitih učenika je vrlo heterogena, ali zajedničko im je da su to djeca s posebnim potrebama koje su u redovnom školskom sustavu često zanemarene. Ne postoji jedan kurikulum koji odgovara svoj darovitoj djeci, čak ni kada su ona iste dobi i sličnih potencijala u istom području. Stoga je individualno praćenje i kreiranje individualne podrške jako važno. Pri tome je važna kvalitetna komunikacija s roditeljima, koji su važan izvor informacija o tome koliko je škola uspjela odgovoriti na specifične potrebe potencijalno darovitog djeteta.
Posebna podrška potrebna je darovitim učenicima koji imaju neke teškoće i/ili specifične uvjete odrastanja koje mogu otežavati realizaciju njihovih visokih potencijala. Takve učenike je za početak teže identificirati kao darovite, a upravo oni trebaju najviše podrške.

U Osnovnoj školi Središće djeci su ponuđene brojne izvannastavne aktivnosti u kojima se mogu ostvariti potencijalno darovita i talentirana djeca. Pri tome nastojimo obuhvatiti što više znanstvenih područja, kako iz prirodnih, tako i iz društvenih znanosti. U školi tako imamo Znatiželjne istraživače, Ekotech istraživače, Male znanstvenike, Tesliće, više skupina koje se bave područjem robotike, ali i vrlo aktivnu Zajednicu aktivnih građana. Od ovog polugodišta također kreću grupe potencijalno darovitih učenika s kojima će psihologinja i knjižničarka provoditi aktivnosti u kojima će učenici razvijati socijalne i komunikacijske vještine, suradnju i timski rad.

Skip to content