U Osnovnoj školi Središće ove je nastavne godine s velikim entuzijazmom proveden međunarodni projekt “Čitanje ne poznaje granice / Branje ne pozna meja”, koji već niz godina spaja učenike iz Hrvatske i Slovenije kroz čitanje, stvaralaštvo i suradnju. Cilj projekta je poticanje čitanja na materinskom jeziku te upoznavanje kulturnih i jezičnih sličnosti i razlika između dviju zemalja.
Projekt su u OŠ Središće provodile učiteljice 2.a razreda Iva Palčić Strčić i Anja Filjar, učiteljica 2.c razreda Lara Buhin te knjižničarka Mateja Pavliško.
Na samom početku, učenici su istraživali Republiku Sloveniju, crtali i uspoređivali slovensku i hrvatsku zastavu, učili prve riječi na slovenskom jeziku, poput pozdrava “Dobar dan!” i upoznavali sličnosti između dvaju naroda.
U sklopu projekta čitale su se slikovnice slovenskih autora, poput Tatjane Kokalj (Puževi na praznicima), Jane Bauer (Kako prestrašiti čudovište, Ding dong priče), Leopolda Suhodolčana (Tapatapatavko), Neli Kodrič Filipić (Djevojčica i div), Ide Mlakar Črnič (U blizini živi djevojčica) i zbirke priča Ele Peroci Djeco, laku noć.
Čitanje je bilo samo polazište – učenici su nakon svake priče razgovarali o pročitanome, izražavali osjećaje, crtali, pisali vlastite priče, opisivali likove i događaje. Posebno su uživali u stvaranju loga projekta, gdje je svaka škola izradila svoju polovicu, a konačni spoj simbolizirao je prijateljstvo i povezanost bez granica. Također su izradili straničnike kao male poklone za svoje partnere iz Maribora.
Uz likovno i literarno izražavanje, učenici su sudjelovali u raznim kreativnim igrama. Tako su nakon čitanja Ding dong priča crtali vlastita vrata i zamišljene posjetitelje, a priča Kako prestrašiti čudovište poslužila je kao inspiracija za igru “Lovci na čudovišta”, gdje su tražili tragove, crtali i opisivali svoja izmišljena bića. Kroz igru “Oluja straha i hrabrosti” istraživali su zvukove koji ih podsjećaju na osjećaje straha i hrabrosti.
Projekt je uključivao i virtualne susrete, a posebno se ističe zajedničko čitanje priče U blizini živi djevojčica putem Zooma 5. veljače, povodom Svjetskog dana čitanja naglas. Tada su učenici imali priliku istodobno čitati i slušati priču sa svojim vršnjacima iz Slovenije.
Kruna projekta dogodila se 12. lipnja – partnerska škola iz Maribora posjetila je OŠ Središće, a učenici su zajedno sudjelovali u nizu aktivnosti, upoznali se uživo, razmijenili crteže i dojmove, predstavili pjesme koje su naučili, uživali u igri te još jednom pokazali kako knjige mogu biti most između djece različitih jezika i kultura.
Osim rada s učenicima, i učiteljice su bile aktivne sudionice projekta. Sudjelovale su na međunarodnoj konferenciji “Čitanje ne poznaje granice / Branje ne pozna meja” održanoj 15. travnja u Mariboru, gdje su imale priliku razmijeniti iskustva, upoznati inspirativne prakse i steći nova znanja i kontakte za buduće suradnje.
Projekt je učenicima donio bogato iskustvo: razvijali su čitateljske i jezične vještine, izražavali se na kreativne načine, upoznavali nove prijatelje i učili poštovati razlike. A najvažnije – naučili su da granice među državama ne znače granice u srcima.
